DIDEKITE

AKU seorang insan.. seperti juga orang lain yang ingin menjadi seperti pepatah orang tua-tua dahulu kala.."Kalau tidak boleh menjadi garam yang memasinkan ikan..... JANGAN pula menjadi lalat yang membusukkan ikan.."



Search This Blog

Saturday, January 27, 2007

CITER ULAR TAK BERSUNAT

Jika sayangkan sesuatu atau seseorang..... segala-gala yang lain kita ketepikan.....


Lama sudah aku tak menulis........ emmm..tahun baru telah hampir sebulan.... dan setahun yang lalu rekod ku bersih tanpa MC.. tahun baru ni..minggu lepas 2 hari aku MC...... seronok gak rasanya..melepak kat rumah.......


Dan minggu lalu terjadi berbagai peristiwa.... membongkar semua yang selama ini tersembunyi........ ada satu kejadian salah faham berlaku antara 2 adik kesayanganku kat ofis ni.... dan aku rasa tak lain tak bukan..... ada pihak ke tiga yang menjadi ularnya...... rupanya ular ini tak bersunat........ adik pertamaku dah jadi pegawai beberapa bulan yang lalu... alhamdulillah... masih begitu perangainya seperti dulu jugak... tapi hari tu dia naik angin..dengan aku sekali kena.... mungkin salah aku..sebab nak leraikan masalah mereka berdua..aku ikut campur..tujuan yang satu..supaya tak berpanjangan.....kerana dua-dua aku sayang....!!!.


Masalah bukan apa tentang kerja.. kata adik pertama ini kerja adik kedua ku... yang adik keduaku cakap.... ular tak bersunat tu kata.. ni kerja RA adik pertama..... lama-lama kena sound dengan ular tak bersunat ni..adik kedua tu makan ler cakapnya...... kata ini bukan kerja dia.. tapi kerja adik pertama ku.... (Ha..ko rang kena baca dan paham bebetul...).... So dia ngadu dengan aku..... aku kata... kalau lagi tambah keliru..... lebih baik tanya Bos Pengurusan.. so dapatlah jawapan sebenar.... so bos kata....boleh dan tak boleh ikut suka..kalau buat..boleh claim ot....so settle...


Tapi adik pertama ku dah naik hantu dan naik angin.... dia kata kenapa dengar cakap si ular tak bersunat.... masalahnya sebab dulu si ular ni yang pegang projek tu..so si adik pertama ni lebih percayakan dia... dan akhirnya antara melayu ISLAM ni... kena gulai dengan si kafir laknat ni...... Orang tengah marah...so..aku buat tak tau dulu..... biar semuanya telah tenang..aku akan cakap bebaik dengan adik kedua aku... yang adik pertama ni betul....tapi kerana percayakan si ular tak bersunat ni....... lain pulak jadinya.....
So semalam aku berpeluang.... bercerita antara 2 hati dengan adik keduaku....... dan terbongkarlah pelbagai cerita..... tentang si ular tak bersunat ni....katanya...tentang adik pertamaku......
...... sebenarnya bukan aku suka nak amik dia jadi pegawai tapi sebab bf dia aku dah amik..so terpaksalah... yu tengok..disiplin pun tak ada langsung.... tak nampak apa dia buat.... dan bla..bla..bla.....
dan..si RA..dia mana ada kerja...si Bos tengah perati jer..bila-bila masa boleh di te'mi.......!!!!
.... dan tentang aku.......yang si ular tak bersunat cakap..... terbitlah pasal pintu..... ada cerita..panjang jugak...ni...nak paham..kena baca sampai abih....
Satu hari semasa hujung bulan ramadhan aku terpaksa kerja bagi menyudahkan kerja-kerja ISO sebelum Audit SIRIM..... aku keseorangan..... bersama si UTB........ dan lepas Zohor.. Ayah datang bersama Abang dan Adik...... dan dalam tak beberapa minit.... ayah tertidur di kusyen panjang depan bilik Bos..... si abang melukis dan sedang mengstapler kertas lukisan di sebelahku.... dan si adik masuk dicelah antara cermin pintu kaca dan gril di depanku.. sambil gelak-gelak..menyakat abangnya....... Dan aku pula berada dimeja ku sendiri...berdepan dengan adik...sambil tunduk menaip...
Dalam tak berapa saat...terdengan bunyi Tang..proang.......brrrr....tttttggggggg.... cermin sliding door 2 keping tu pecah sekeping dan jatuh berderai di hadapan adik........ Ayah yang sedang terlelap terus terperanjat.... (dia ni tak boleh terperanjat waktu tidur..dan akan buat sesuatu yang tak waras).........dan terus meluru ke arah Abang yang berdiri di sebelahku... terus memukul si abang yang BERPUASA tu separuh mati.... Aku yang tergamam..terus bingkas bangun dan berlari ke arah Adik..menyelamatkan dia dari kaca yang berderai..... ALHAMDULILLAH.... adik langsung tak cedera...... aku angkat dan bawa dia ke ruang yang selamat...
Dalam pada kelam kabut tu aku teringat Abang yang teruk dipukul ayah yang sedang tidak WARAS kerana terkejut.... aku selamatkan abang yang menangis kerana perutnya sakit ditekan ayah.. cepat-cepat aku suruh dia minum air........ dan dalam 15 minit barulah lega...... Aku bagi tau dengan Ayah.... tak ada sapa yang salah..... aku tak nampak adik pegang apa-apa benda..batu..tukul..mainan..atau sebagainya yang boleh buat pintu kaca tebal itu pecah....!!!!!!! Betul-betul punya pelik....
Tak lama selepas itu, abang masih berleter....... mungkin dia masih terperanjat dan masih mamai lagi dari tidurnya.... Aku kata bawak bersabar bang..... nanti saya selesaikan..... UTB ni langsung tak keluar dari biliknya sehinggalah aku panggil.... dan aku tanya dia apa perlu aku buat..... dan dia tak tanya bagaimana kejadian ini boleh terjadi dan aku langsung tak bercerita banyak kerana masih terkejut dan tergaman..dan keliru.... cuma yang ku tahu cuba nak bersihkan kaca-kaca ni..dan call Bos aku... so aku dapat bercakap dengan Bos.... kalau boleh biarlah kami ganti..tapi bos kata ini adalah perkara biasa.....Ayahpun berkesempatan bercakap dengan Bos dan dia betul-betul ngerteni dan faham situasi yang berlaku.... mungkin dah nasib anak aku duduk di situ..dan dengan kuasa Allah cermin itu nak pecah hari tu... dan Malaikat telah menyelamatkan adik dari luka parah.......... syukur ke hadrat Allah..... munkin tuhan balas niatku yang ikhlas bekerja menyiapkan tugasan yang diberi saat orang sibuk cuti berhari raya.....
Bos pesan..kemas sebersih mungkin dan bagi tau nanti cermin itu pecah dengan sendiri tanpa perlu panjang kan cerita... Aku mengikut saja..... mungkin sebab sepanjang hari kena hujan panas..dan panahan petir yang melantun.... dan sudah ajalnya..cermin tu berderai hari itu.....So kami mengemas sepihan kaca..dan UTK kata..semua tu biasalah budak-budak....tengah lasak.... dan aku buat biasa saja dengan kata-katanya........
Dan hari ini baru aku faham maksud ..."biasalah budak-budak tengah lasak......" maknanya dia ingat ADIK telah menyebabkan cermin tersebut pecah..........
Bila semua orang kembali bekerja..memasing cuba tanya apa terjadi dan aku kata pecah dengan sendiri...... seperti yang diminta oleh Bos.... dan rupanya dalam diam si UTK ini telah bercerita dengan adik pertamaku.... dan cerita ini pula terlepas di tangan adik keduaku.... dan hari ini cerita ini terlepas ke tanganku........... ALHAMDULILLAH........syukur ke hadrat ilahi.....
Bila peristiwa pergaduhan ini terjadi antara A 1 dan A2.... cerita pasal cermin pecah ini pun terbongkar..... Dan aku ceritakan hal yang sebenar pada A 2....... dan aku suruh dia bandingkan cerita cermin pecah dengan cerita pergaduhan antara dia dengan A 1..... apa fungsinya UTB.....??????????????????
MembeliT............ Aku tahu UTB... dalam diam Hangin Satu badan dengan aku pasal kes cemerlang..... tapi kerana eGO yang tingGGI dia tak tunjukkan..... tapi aku sudah dapat jawapan yang telah lama aku cari... rupanya...... BANYAK SUNGGUH ULAR kat sini... YANG LICIN.... YANG MENGERAM..yang MEMBELIT.,,YANG MALAS... MELINGKAR SAJA..... ULAR-OH ULAR..........YANG MENYULUR.....YANG MENGERUTU......
"Dalam dunia ni... bukan sifat benci atau dendam saja yang wujud... kita ada sifat pemaaf, tolak ansur, saling memahami, saling menyayangi.... Kalau benci atau dendam saja yang kita tanam dalam diri dan jiwa... sampai bilapun hidup kita tak tenang.... Jujurlah pada diri kita.. terima takdir ALLAH seadanya... Kekayaan bukan harta yang boleh bawa mati... Pahala dan amalan kita... Berdendan dan membenci itu satu DOSA... terutama pada ibu dan ayah.... kerana hidup atau mati..kita tetap bawa nama mereka...."

No comments: