DIDEKITE

AKU seorang insan.. seperti juga orang lain yang ingin menjadi seperti pepatah orang tua-tua dahulu kala.."Kalau tidak boleh menjadi garam yang memasinkan ikan..... JANGAN pula menjadi lalat yang membusukkan ikan.."



Search This Blog

Tuesday, August 15, 2006

PERGINYA KAK SELME 4 MAC 1953 - 10 OGOS 2006

Sabtu yang lalu..aku sempat bercerita melalui telefon dengan DIA...... harap dia sabar dan tabah menghadapi sakitnya.... dan DIA bakal menjalani pembedahan di perut pada tanggal Selasa depan..... DIA luahkan rasa takut..... dan seribu macam perasaan padaku.... Aku kata..... tabahlahlah.... dan cuba menceriakan DIA....... dan DIA tanya bila aku bakal jumpa DIA.... nanti aku..pasti akan ke sana.... sabarlah... kerana aku akan kursus pada Isnin dan Selasa minggu depan..so mungkin aku akan ke sana bersama emak, tongkol dan abang.... malam Rabu nanti dengan menaiki bas ekspress saja...sebab 2 anak yang lain masih sekolah....dan pagi Khamis..aku call..... dapat bercakap dengan anaknya... dai DIA tidak mampu bercakap..masih lemah.... dan khabar yang tidak menggembirakan... penyakit DIA tidak dapat diubati... selepas dibedah..... sakit kanser usus DIA telah jauh merebak...........hatiku sebak sungguh......

Apakan daya...kursus itu terpaksa aku ikuti kerana pihak ofis telah membayar wang pendaftaran tersebut..... aku pasti sampai..... janganlah terjadi yang lebih buruk lagi........ Malangnya..... malam Jumaat lebih kurang jam 1057... aku mendapat khabar dari mak yang DIA telah pergi........ innalillahiwainnaill........ Dia pergi tepat jam 10.45 malam......

Aku bergegas ke rumah adik DIA dan berbincang dengan anak-anak buahnya..untuk bersama ke sana..... Dengan 3 buah kereta kami bertolak...... Aku dan famili..mak dan abah....serta dua kereta sepepuku.... jam 2.00 pagi kami bertolak dan lebih kurang jam 9.00 pagi..kami sampai setelah beberapa kali berhenti...... Waktu itu..jenazah baru selesai dimandikan....


Aku sempat mencium jenazah sebelum ditutup mukanya.... Air mata ini laju mengalir tanpa dapat dihenti... Abang berpeluang memikul jenazah ke kubur yang jaraknya hanya sebelah rumah.... dan aku mengiringi....dan akulah satu-satunya wanita yang memasuki kawasan perkuburan itu... (adat orang sana perempuan tak leh gi kubur)......
Arwah begitu rapat denganku dari kecil hingga kini...... aku memang sayang dengan dia... dia merupakan mak sedara sepupu..tapi aku dan adik beradik memanggilnya Kak Seme....... dia amat baik dengan kami sekeluarga..... kalau ke Trengganu...rumah dia menjadi tempat persinggahan kami........


3 hari 2 malam di sana....tak sempat makan makanan kegemaran...... sibuk dengan kenduri arwah..dan pagi Ahad lebih kurang jam 11.00 kami bertolak ke KL dan sampai di Serdang lebih kurang jam 9.00 malam......... Trengganu..... lambaianmu tetap mengamit aku ke sana lagi..tunggu.. jika ada rezeki..aku akan ke sana lagi..dalam tahun ini juga..........

No comments: