DIDEKITE

AKU seorang insan.. seperti juga orang lain yang ingin menjadi seperti pepatah orang tua-tua dahulu kala.."Kalau tidak boleh menjadi garam yang memasinkan ikan..... JANGAN pula menjadi lalat yang membusukkan ikan.."



Search This Blog

Tuesday, October 10, 2006

RAMADHAN TIBA LAGI



















23 September 2006.... Ahad...... hari yang ditunggu oleh seluruh umat Islam....... alhamdulillah.... anak-anakku kecuali si Tongkol..dapat menghabiskan puasa dengan jayanya......
Sebulan ni aku sibuklah membantu mak dan abah...masak lauk pauk untuk berbuka di masjid....... nampak gayanya..sebulan jugaklah kami makan gulai kawah mak.... bestnyer...... Dan yang paling seronok si Tongkol ler.... lepas jer mak dan abah siapkan basuh semua bahan untuk dimasak..tu lah waktu yang ditunggunya.....berendam..dalam besen khasnya...... berejam-jam......
Rutin harian aku.... lepas abang balik dari terawih..kami akan ke pasar borong..beli bahan masak mak untuk esok....kekadang mak dan abah ikut... kalau tak..aku berdua jer...... terus hantar ke masjid....... time rehat pagi aku 'lari' sekejap... tolong mak apa patut... kalau kerja terlalu banyak dan mak tak leh handle sorang.... aku akan amik cuti tolong... sebab aku sayanggggggggggggggg....mak......
Kengkadang ada gak ari cuti sehari dalam seminggu..sebab ada sponsor dari restoran atau orang perseorangan yang berdekatan..... rehatlah kami........ bayangkanlah satu hari..dengan ayam...35 ekor atau daging 40 kg...sayur....dalam 20-30 kg......kalau kobis tu dalam 30 biji......ha..sekawah kau........ sapa yang nak jimat duit...hari-hari makan free....bulan ni...... duit lebihan boleh beli baju raye...he..he......

No comments: