DIDEKITE

AKU seorang insan.. seperti juga orang lain yang ingin menjadi seperti pepatah orang tua-tua dahulu kala.."Kalau tidak boleh menjadi garam yang memasinkan ikan..... JANGAN pula menjadi lalat yang membusukkan ikan.."



Search This Blog

Wednesday, August 15, 2007

PERGI KAWAN LAMA 2

Jika sayangkan sesuatu atau seseorang..... segala-gala yang lain kita ketepikan.....

Hari ini.. lewat petang ku terima berita kematian kawan sekolah..kawan sepermainan semasa kecil dulu.. Alias Ibrahim.... yang kami panggil "YEH" ajer....... habis sekolah dia bawak lori..kemudian berkahwin dan ada modal sikit..beli lori dan buat lori sewa....... dah dengan cerita..ada penyakit barah tulang......... dengar cerita isteri tak berapa jaga..... Aku tak faham kekadang manusia ni.... si suami dah terlantar sakit..... si isteri terpaksa kerja..syarikat swasta pulak..... untuk sara dan biayai rawatan suami..... apa lagi pengorbanan yang hendak dia buat... kalau jaga suami 24 jam.... sapa nak sara hidup mereka sekeluarga...... saudara mara dan adik beradik setakat 2-3 hari boleh la....
Kita tak hadapi dan tak mengadapnya.... cakap boleh lah.......
Sama kes macam sepupu aku...lelaki..barah otak.... dah kena berhenti kerja..dulu kerja kilang.... lepas tu kereta nak kena tarik... adik beradik isteri dan anak buah tolong bayarkan tiap bulan... adik beradik dia sendiri tahu kutuk jer...... Si isteri kerja kerajaan.... buat OT sampai malam... duit isteri tiap bulan dia kontrol... isteri pi buat OT... cemburu.. suruh usung anak yang kecil bawak ke ofis sekali...... bila isteri teragak nak makan atau beli apa2..takat tenguk atau telan air liur jer la.... duit takde.. si suami kontrol..... so camner......? Kalau aku..... GOOD BYE la my darling..... Aku pulang kat mak dio.... buek poning kepalo den yo!!!!!!
Aku berharap semoga roh si YEH dicucuri rahmat... dan moga isterinya tabah menghadapi tohmahan masyarakat....... Aku benar2 simpati dengan isterinya..........
Setakat ni.. aku telah kehilangan rakan sekolah dan rakan karib... Nor Alam....Luekimia.... Asmadi...accident semasa jadi student UPM.. depan masjid UPM.. balik sembahyang Jumaat.... Abdul Halim.....accident di KL... Mas Idayu.......meninggal kemalangan jalanraya balik berkursus ... cikgu sekolah...tinggal 4 orang nak sebaya anak2 aku... dah kini si YEH..... ALFATIHAH....
Beliau dikebumikan di Perkuburan UPM... mandi pun di Masjid UPM... kalau ku tahu... aku pi ke sana..... maafkan aku YEH........

No comments: