DIDEKITE

AKU seorang insan.. seperti juga orang lain yang ingin menjadi seperti pepatah orang tua-tua dahulu kala.."Kalau tidak boleh menjadi garam yang memasinkan ikan..... JANGAN pula menjadi lalat yang membusukkan ikan.."



Search This Blog

Monday, July 3, 2006

PERGINYA WAK YASIR HJ SALLEH

Tengahari gi jenjalan ngan kis..farra dan sal..ke WARTA.... hilangkan boring..singgah di gerai ikan bakar..beli nasi makan tengahari..makan kat ofis..sampai dalam kul 2.30..tak lama lepas tu abang call kat Wak Yasir abang kepada mak mertuaku meninggal dunia..sebelum zohor tadi..... innalillah hiwainna illa hirra jiun.........

6.30 lepas tinggalkan dua anak dara ku kat mak..aku dan abang beserta adik dan abang terus ke Banting..tak terjumpa dengan mak mertua sebab dia orang dah balik dulu..... jenazah dah kebumi sebelum asar.... mak pun tak sempat jumpa jenazah sebab tunggu menantu balik kerja.... apa nak buat..tak ada rezeki..... tapi yang jelas kali akhir aku jumpa...raya ari tu..nampak dah uzur orangnya...genap 70 tahun.... dengan sakit gout yang makin teruk....... akhirnya pergi mengadap ilahi kerana jatuh sewaktu mengambil wuduk subuh......Alhamdulillah..senang sungguh cara dia meninggal tak menyusahkan anak-anak... moga rohnya ditempatkan di kalangan orang-orang mukmin.....amin... Jam 11.00 malam baru sampai rumah sebab abang ikut bertahlil sekali.....

Kata orang tua..... akan genap 7 kali aku mendengar atau mengadap berita kematian ini..wallahualam.......


Tanda 100 hari sebelum hari mati.
Ini adalah tanda pertama dari Allah SWTkepada hambanya dan hanya akan disedarioleh mereka yang dikehendakinya.Walaubagaimanapun semua orang Islam akanmendapat tanda ini cuma samada merekasedar atau tidak sahaja.Tanda ini akan berlaku lazimnya selepaswaktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujungrambut sehingga ke hujung kaki akan mengalamigetaran atau seakan-akan menggigil. Contohnya sepertidaging lembu yang baru saja disembelih dimanajika diperhatikan dengan teliti kita akanmendapati daging tersebut seakan-akanbergetar. Tanda ini rasanya lazat dan bagimereka yang sedar dan berdetik di hati bahawamungkin ini adalah tanda mati maka getaran iniakan berhenti dan hilang setelah kita sedarakan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidakdiberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatantanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akanlenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat.Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda inimaka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untukmempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atauditinggalkan sesudahmati.
Tanda 40 hari sebelum hari mati
Tanda ini juga akan berlaku sesudahwaktu Asar. Bahagian pusat kita akanberdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis namakita akan gugur dari pokok yang letaknya diatas Arash Allah SWT. Maka malaikat maut akan mengambil dauntersebut dan mula membuat persediaannya keatas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikutikita sepanjang masa. Akan terjadi malaikatmaut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas laludan jika ini terjadi, mereka yang terpilih iniakan merasakan seakan-akan bingung seketika.Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untukmencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.
Tanda 7 hari sebelum mati
Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji denganmusibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tibaianya berselera untuk makan.Tanda 3 hariPada ketika ini akan terasa denyutan dibahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahikanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesanmaka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kitatidak mengandungi banyak najis dan ini akanmemudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini jugamata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakithidungnya akan perlahan-lahan jatuh danini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagiansisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnyaakan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapakkakinya yang terlunjur akan perlahan-lahanjatuh ke depan dan sukar ditegakkan.
Tanda 1 hari sebelum mati
Akan berlaku sesudah waktu Asar di manakita akan merasakan satu denyutan di sebelahbelakang iaitu di kawasan ubun-ubun di manaini menandakan kita tidak akan sempat untukmenemui waktu Asar keesokan harinya.Tanda akhirAkan berlaku keadaan di mana kita akanmerasakan satu keadaan sejuk di bahagianpusat dan ianya akan turun ke pinggang danseterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika inihendaklah kita terus mengucap kalimahsyahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatanganmalaikatmaut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telahmenghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.
Kematian adalah suatu yang pasti dan sesungguhnya mengingatimati itu adalah bijak.

No comments: