DIDEKITE

AKU seorang insan.. seperti juga orang lain yang ingin menjadi seperti pepatah orang tua-tua dahulu kala.."Kalau tidak boleh menjadi garam yang memasinkan ikan..... JANGAN pula menjadi lalat yang membusukkan ikan.."



Search This Blog

Tuesday, February 20, 2007

UKUR JALAN KENANGAN















Jika sayangkan sesuatu atau seseorang..... segala-gala yang lain kita ketepikan.....


Selasa lepas..aku meronda nak motor.... jenjalan dengan abang...... lalu ke tempat IG baru... dekat Hospital Serdang..... hampir 20 minit dari rumah..mak oiiiiii jauhnya... tak sanggup aku...... Mintak-mintak pertukaran aku diluluskan.........


Terlanjur berjalan ronda-ronda.... terus gi quaters lama..tempat kami mula hidup berumahtangga dulu......... Sebelum tu bebaru kawin kami duk di Pantai baru... hingga Kak Long berumur hampir 5 bulan......


Kemudian kami duduk di Quaters lama JKR/UPM.... hingga Adib lahir... Di sana ada enam unit rumah dalam satu baris.....
Yang first..rumah india... yang kedua... rumah Wak Sello dan Wak Siti.... kawan abah masa bujang.. Wak Sello orang Banting.. dah meninggal 2004 yang lalu.... tinggalah Wak Siti yang kini duduk dengan anaknya...
Yang ketiga rumah Abang R Ayam... sebab dia kerja di Unit Ternakan ayam....Isterinya nama Kak M... mak sedara Kak lin dan abang dee.. sepupu aku.... Dah pindah duk Seri Serdang.... dan diganti oleh Wak J yang bukak Katering....... sekarang ni.....fofuler...... sebelum 3- 4 bulan aku pindah....
Yang ke empat rumah aku ler....... Aku pindah sebab sebenar tak tahan dengan si Wak J ler.... mentang-mentang dia buat katerer..... parking suka hati..... laman aku jadi laman mak bapak dia anak beranak.. penuh dengan kereta.. dan bebarang dia... sampai dia buat stor depan laman rumah aku....Kebun pisang tanduk..serai, pandan, halia,lengkus, kantan, ubi kayu, keladi yang abang tanam..habis disodok buat stor dia.... pada hal laman dia dah ada buat stor ... Tak cukup luas..cekuh tanah laman orang...!!Hampeh punyer JAWER...... Pas tu kami nak kuar masuk kereta sikit punya seksa... nak kuar masuk keter kena ketuk pintu rumah dia dulu..alih apa patut... tak seksa ker jiwa raga!!!!!!
Sebelah rumah aku.... rumah abang Saifuzan.... ada dua anak... isteri dia meninggal semasa anak no. 2 dia 4 tahun..barah gusi.... pas tu 2002 Abang S meninggal pula..tak pasti sakit apa..masa umur anak ke 2 tu 9 tahun... Kini anak first dah masuk U.... yang kedua sekolah menengah...... Tu gambar dia..yang tengah.....lawa cam mak dan ayahnya.... Harap 'menjadilah' anak-anak yatim piatu tu... di bela oleh mak sedaranya......
Yang hujung rumah si Manggis..... ada sebab kenapa panggil gitu... ni pun sepupu sepapat perangainya cam si jawer tu.....Pantang barang lepa kat luar rumah..dikebas cam rete mak bapak dia.....
Yang lawaknya..masa abang S baru meninggal..rumahnya di "Kokeh" oleh Wak J ni.. ambil grill pintu dan memacam lagi... teruk punyer JAWER... sembahyang tunggang tunggik... tapi.....his...
Sejak... Arwah Wak Sello pindah ke Banting..sebab pencen..... Abang R pindah.. dan A S meninggal..... kami sudah tidak betah duduk situ.. dah tak sesuai dengan Penyangak dua ekor tu....... So...genab Adib 5 bulan..Abang beli rumah Cik Ani..berdepan dengan rumah mak...... Hilang sengsara kami.....Lagipun aku duk situ sementara bukannya nak berlama.... Dan tak lama lagi kami akan berpindah lagi.... Mungkin itu persinggahan terakhir sebelum ke alam kubur......Dan aku berharap aku akan dapat jiran yang baik... hidup dengan aman damai dengan rezeki yang halal.. dan sentiasa di bawah lindungan ALLAH.. dan yang paling penting...masih hari-hari dapat tenguk wajah mak dan abah walaupun sekejap cuma!!!!!!!!!


"Kita telah lama tahu..ALLAH yang menentukan sama ada rumahtangga kita berkekalan atau tidak. Dengan syarat, kita bijak mengolah rumahtangga kita supaya berkekalan. Tapi percayalah... kalau kita yakin pada jodoh yang ditentukan olehNYA..... tak ada siapa yang dapat menghalang kebahagian yang kita impikan..... Dan perlu kita ingat... kalau kita mahu kebahagian dalam hidup... maka bahagiakanlah orang-orang yang kita sayang di sekeliling kita....."

No comments: