DIDEKITE

AKU seorang insan.. seperti juga orang lain yang ingin menjadi seperti pepatah orang tua-tua dahulu kala.."Kalau tidak boleh menjadi garam yang memasinkan ikan..... JANGAN pula menjadi lalat yang membusukkan ikan.."



Search This Blog

Wednesday, March 3, 2010

MANUSIA YANG TIDAK PERNAH PUAS




*I awake all filled with you... YOUR image allow my seases no rest............*

Ingatkah kamu tentang cerita aku yang telah dengan tidak sengaja terundur kereta semasa menaiki bukit selepas mengambil Angah dan sewaktu perjalanan pulang ke rumah... Sebuah kereta perdana di depan dengan tidak sengaja mengundur.. Aku yang tergaman.. secara automatik turut mengundur ke belakang dan tersondol kereta Myvi belakang ku...milik guru sekolah anak2 ku..

Aduh... terus ku berhentikan kereta... dan berbincang untuk menyelesaikan masalah... alhamdulillah keretaku tidak ada apa yang rosak... kereta cikgu itu... sedikit terjongket bonetnya.. dan bumpernya patah clip.... So aku suruh dia check dengan kedai dan bagi tau harganya...

Setelah dibawak ke kedai.. dia kata kena dekat RM800... aku kata aku ada kawan yang anak dia memang pandai bab2 repair kereta.. so cuba kita bawak jumpa dia.. so bila di check oleh anak kawan ofisku.. si Ayie.. cuma kena RM 545 saja...... termasuk upahnya... So mereka berjanji berdua untuk menyelesaikan masalah tersebut..

Dipendekkan citer.. baru saja si Ayie siap spray.. dia perlukan kereta tersebut untuk pulang ke kampung sempena raya cina... So Ayie tak sempat polish dan berjanji akan buat sebaik dia pulang dari kampung... Depan si ayie dia kata o.k... Malam dia call aku... dan cakap benda yang bukan2.. kunun x puas hati.. Aku kata nanti aku call si Ayie... kemudian bila aku letak telefon.. dia msg kata.. sebenar semua ok cuma tak sempat polish..... betul la cikgu ni....cuma cam senget la..itu la..ini la.. Aku yang jenis tak banyak cerita.. Ku pendekkan bebelannya... "Tak apa la cikgu.. nanti akak call Ayie.. akak suruh buat yang terbaik untuk keter cikgu..."

Kemudian.. selang beberapa hari kemudian.. Si Ayie call kata kereta dah pulang.. ada tak cikgu tu kata apa2.... Aku msg cikgu tu... Dia balas tetap cam ari tu... kondem macam2....... Aku tanya dengan anak aku....Along.. Angah... korang nenguk keter cikgu... tu camner.... ok tak....? Ok..bu cam baru.... cantik abang tu buat... ha nah.... nenguk buktinyer......Aku cakap dengan Ayie... tak yah layan dengan orang yang tak tau bersyukur ni....Rupanya anak ku kata.. cikgu ni salah sorang yang tak digemari murid2 dan juga rakan senagkatan.. kerana mulutnyer.. yang kaki komplen....

Sekarang ni.... cikgupun tak boleh percaya!!!!!.... Mulut cam longkang... pak kal jer ko cikgu sekolah anak2 aku... kalau tak.. tak hingin aku layan....... Pengalaman aku dengan cikgu2 ni banyak buruk dari baiknyer... Sepupu aku sendiri pun ramai yang cikgu.. pun perangai cam hampeh......

Guru tadika anak aku.... tadika PASTI... di mana.. rahsia... bertudung labuh.. orang kelantan... rupa cantik putih lepuk.. cakap lembut gigi dari lidah... masa si Adik tadika 5 tahun.. bila murid2 bising... pernah dia lumur setiap orang dengan kunyit yang dia sedang duk lumurkan pada ikan yang nak di goreng.. (cikgu ni mengajar sambil memasak) sebab guru lagi satu dah berhenti....Abih dari baju sampai ke kopiah... penuh dengan kaler kunyit.. Bila aku tanya.. dia mengaku.... Aku diam tak banyak cerita... Kemudian .. satu hari.. ada kesan terbelak panjang kat tapak tangan..tapi tak berdarah.... aku tanya kenapa dik.. Dia kata cikgu tekan dengan apa tah... Dia pun tak tau nak cakap.... Dan satu hari yang betul aku terasa... Anakku walau 5 tahun puasa cukup 30 hari.. pertengahan puasa tu.. dia nak buka puasa dia kata.. jari dia pedih.. Aku tanya kenapa... Cikgu gunting tangan..... Di ibu jari telunjuk ada kesan terbelah.. cikgu kepit ngan gunting... Aku tanya kenapa.. sebab masa solat tak naikkan jari telunjuk masa tahiyyat..... Aduh... sedihnya aku rasa masa tu.......

Aku suruh Ayah dia yang tanya.. sebab kalau aku tanya.. memang nahas cikgu tu... lepas pada tu aku nekad nak berhentikan dia.. Dan ku masukkan ke tadika lain tahun depan.......Kejadian tu berlaku 2 tahun yang lalu..... Sampai sekarang anak aku trauma kalau lalu kat depan tadika tu.....

No comments: