DIDEKITE

AKU seorang insan.. seperti juga orang lain yang ingin menjadi seperti pepatah orang tua-tua dahulu kala.."Kalau tidak boleh menjadi garam yang memasinkan ikan..... JANGAN pula menjadi lalat yang membusukkan ikan.."



Search This Blog

Sunday, October 14, 2007

RAYA OH RAYA

Jika sayangkan sesuatu atau seseorang..... segala-gala yang lain kita ketepikan.....

Hari ini hari raya....... 13 Oktober 2007... bersamaan dengan hari Sabtu.... Semalam Abang membawa kami semua ke kubur arwah bapanya di Pantai Dalam..... Kesempatan yang ada aku membawa 6 ekor ayam dan 3 kg daging untuk mak mertua ku..... Cadang hati... singgah di flet bawah saja.... hulur saja di pintu lift......Ada cerita kenapa aku tak naik ke rumah....

Ibu mertuaku duduk dengan adik bongsu abang yang baru kahwin beranak satu...... Suami isteri tak bekerja..lulusan UPM.... Akibat teguran abang kepada adik perempuannya ini kepada dua orang kakak kembarnya... yang bermulut LEWER..kata orang jawa..... Si kakak kembar ini telah mengadu dengan si bongsu...Akibatnya...si adik tak mahu mengaku suamiku abangnya... mengharamkan abang pijak ke rumah sewanya yang di diami oleh ibu mertuaku..... Mana suamiku tak marah..... Sekadar berniaga revelll....yang tak tentu pelanggannya... si suami meniaga cd cetak rompak.....Dan mak mertua ada pencen RM500.... + sewa rumah RM350...... tapi tak ada simpanan.... entah ke mana duit tu.....pikir-pikirkan lah.....
Kebetulan tahun ni dia beraya di Perak.... rumah tu adik beradik lain berkumpul...... mak mertua langsung tak lawa... tak berani...dan kamipun faham...... Kakak sulungnya yang duk di Kuantan dan 3 tahun tak balik..tahun ni balik pulak....... Bila beraya di Banting... kami ambil mak mertua di PD.... dan bawa ke Banting... berkumpul di rumah mak saudara yang rapat...... Aku buat sombong aje dengan beruk lewer dua ekoq tu..... Kali ni aku ajar cukup2..... Sebelum ni dah banyak tahun aku mengalah dengan dua ekor beruk tua ni..... Tahun ni..aku pulak nak berkurang ajar...... Puas hati aku....... Petang tu kami pulang dengan mak mertua balik ikut beruk Kuantan.....Dia yang nak....Tak aku lawa mereka semua ke rumah... Kalau tak setiap tahun rumah aku jadi port terakhir....dan kenyang melantak kat rumah..dah ku jamu dengan segala yang ada..memasing berambus balik dengan kenyang dan senang hati..... Tapi tahun ni dan sampai tahun2 selepasnya... hingga hati aku yang sakit ni kembali normal (entah bila!!!!!)... aku bo layan....!
Orang kata...hari raya hari bermaafan...... Aku dah puas bermaafan... tapi lepas tu beruq tu buat hal balik...tahun kemudian mintak maaf lagi...hinggalah seterusnya.... Tapi kali ni hati aku dah keras jitu..... Sorryyyyyyy la..... Panjang nak cerita..perbuatan mereka setiap tahun pada kami.... hasad dengki...semua cukup... Hanya ALLAH saja yang maha mengetahui...
Beraya bersama mak..tanpa ABAH di sisi..saat menyedihkan bagi kami semua...... Syauqi balik...memeriahkan raya walaupun along dan keluarga tiada...... Kami semua tak ke mana... tunggu dengan setia ABAH balik.....

No comments: